Strategia marketingowa – czym jest i dlaczego jej potrzebujesz?

  • 2022-11-03

W dzisiejszych czasach, gdy firmy konkurencyjne wyrastają jak grzyby po deszczu, przedsiębiorcy muszą włożyć wiele wysiłku, by wyróżnić się na ich tle. Dotyczy to niestety każdej marki, nawet tej pokoleniowej. Coraz częściej spotykamy się bowiem z tym, że firmy, budowane od dziesiątek lat, które do tej pory nie miały problemu z klientami, nagle zaczęły zauważać duży spadek sprzedaży. Okazuje się, że większość z nich „przespała” moment, kiedy powinni pokazać się światu w internecie, nowi klienci przestali napływać, a niektórzy odeszli do konkurencji. Jeśli jesteś jednym z takich przedsiębiorców lub dopiero co otwierasz swoją działalność – musisz wiedzieć, w jakim kierunku zmierzasz. Pomoże Ci w tym dobrze opracowana strategia marketingowa. Czym jest i dlaczego jej potrzebujesz? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule.

Strategia marketingowa – czym jest i jakie są etapy jej tworzenia?

Można by było napisać, że jest ona planem działania, ale to nie do końca prawda. Jest to wielkie uproszczenie, a plan jest tylko jednym z elementów. W rzeczywistości strategia marketingowa jest określonym, zwizualizowanym i szczegółowo opisanym konceptem marki wraz z określeniem działań zmierzających do pozycjonowania jej w głowach klientów. Inaczej mówiąc – jest to zbiór najkorzystniejszych zasobów, które służą realizacji celów marketingowych firmy. Jej tworzenie przebiega w kilku etapach:

1. Ocena sytuacji rynkowej w Twojej branży (Twoja pozycja na rynku, analiza konkurencji, słabe i mocne strony, zagrożenia i szanse).

2. Weryfikacja grupy odbiorców (dlaczego jej określenie jest ważne pisaliśmy w artykule Poradnik początkującego przedsiębiorcy).

3.  Ustalenie celów marketingowych (co chciałbyś osiągnąć dzięki działaniom marketingowym).

4. Wybór odpowiednich narzędzi i kanałów komunikacji (strona internetowa, social media, kampanie reklamowe, e-mail marketing, marketing tradycyjny itd.).

5. Stworzenie harmonogramu działań marketingowych na wszystkich wybranych płaszczyznach.

Strategia marketingowa – zalety

Strategia marketingowa pomoże Ci zaplanować działania marketingowe oraz zwiększyć ich skuteczność. Dzięki niej nie będziesz już działał chaotycznie, a wszelkie kroki w kierunku promocji marki będą wcześniej przemyślane. Pozwoli Ci się to skupić na szansach, które możesz wykorzystać i zagrożeniach, których musisz się starać uniknąć. Dlaczego jeszcze warto stworzyć strategię marketingową swojej firmy?

Zbudujesz pozytywny wizerunek marki i zwiększysz zaufanie do niej

Dobrze opracowana strategia marketingowa pomoże Ci utrzymywać spójną wizję i misję firmy, eksponować jej mocne strony i wykorzystywać słabe strony konkurencji. To natomiast utrwala się w umysłach Twoich potencjalnych klientów, budując pozytywny wizerunek i zaufanie oraz zwiększa lojalność klientów obecnych.

Obniżysz czas i koszt pozyskania klienta

Dzięki strategii marketingowej będziesz mógł jasno określić, kim są Twoi odbiorcy. To z kolei pozwoli na kierowanie komunikatów promocyjnych wprost do Twojej grupy docelowej przez kanały komunikacji dla nich odpowiednie. Dzięki temu od razu trafisz do konkretnych klientów, obniżając koszt ich pozyskania oraz czas na to potrzebny. Unikniesz też eksperymentowania z celowaniem reklam i przepalanych budżetów.

Zwiększysz sprzedaż

Strategia marketingowa ma na celu bezpośrednie lub pośrednie wsparcie sprzedaży. Określenie grupy docelowej pozwoli Ci określić jej potrzeby i dopasować przekaz tak, by komunikować konkretne korzyści.  Dzięki celowanym w odpowiednią grupę odbiorców działaniom marketingowym uderzasz do klientów potencjalnie zainteresowanych Twoim produktem czy usługą, mając większą szansę na to, że dokonają oni zakupów właśnie u Ciebie.

Czy strategię marketingową można opracować samemu w swojej firmie?

Teoretycznie wszystko jest możliwe, w praktyce jednak warto zatrudnić do tego agencję marketingową. Dlaczego? Z prostego powodu – osoby niezwiązane z Twoją firmą spojrzą na nią z dystansu. Jak mówi stare chińskie przysłowie: „żeby zobaczyć las, trzeba z niego wyjść”. Świeże spojrzenie jest wręcz niezbędne w tworzeniu strategii marketingowej. Poza tym ważne są również umiejętności i doświadczenie w jej opracowywaniu oraz znajomość narzędzi analitycznych.

Zanim jednak oddelegujesz to zadanie agencji marketingowej, dowiedz się, czy w jej strukturach zajmuje się tym jedna osoba, czy może szereg specjalistów. Jest to istotne, gdyż nie ma ludzi posiadających szeroką wiedzę ekspercką w każdej dziedzinie marketingu. Pisaliśmy o tym w ostatnim artykule -> Jak wybrać agencję marketingową? Dla przykładu: szeregi Antidotum zasilają zarówno specjaliści ds. digital marketingu, graficy komputerowi, specjaliści od kampanii reklamowych, copywriterzy itd. W każdy audyt u klienta i każdą analizę zaangażowany jest cały nasz zespół, ponieważ każdy z nas ma inne spojrzenie na dany projekt.

Strategia marketingowa – podsumowanie

Jak widać – dobrze opracowana strategia marketingowa niesie ze sobą sporo korzyści – od oszczędności czasu i budżetu wydawanego na źle skonfigurowane działania marketingowe przez budowanie świadomości marki, zaufania do niej i lojalności aż po zwiększenie sprzedaży. Pamiętaj jednak, że nawet, jeśli Ty znasz strategię marketingową swojej firmy, ale nie znają jej Twoi pracownicy – będzie ona niewiele warta. Musisz ich wprowadzić w działania marketingowe i zaangażować w tworzenie projektu wspólnie z Tobą. Tylko wtedy będzie ona miała przełożenie na Twój biznes, a dodatkowo zbuduje poczucie wspólnoty i lojalności wobec Ciebie jako pracodawcy.

Merytorycznie o marketingu

Marketing nas kręci. Lubimy też o nim pisać, dlatego robimy to często. Zaglądaj na naszego bloga - znajdziesz tu ciekawostki, sztuczki i nowości w marketingu.

Więcej naszych artykułów

ZOBACZ WSZYSTKO
5 błędów w reklamie

5 najczęściej popełnianych błędów w reklamie na Facebooku

Prowadzisz biznes, aktywnie działasz w social mediach, ale wciąż nie zainwestowałeś w płatne kampanie i chcesz…
CZYTAJ
jak tworzyć ciekawe i angażujące treści

Jak tworzyć ciekawe i angażujące treści na media społecznościowe?

Chciałbyś, aby Twoi odbiorcy chętnie do Ciebie zaglądali i klikali w Twoje publikacje? Musisz ich zainteresować!…
CZYTAJ
czym jest viral

Czym jest viral i co Ci może dać?

Wednesday Adams tańczy na balu w długiej czarnej sukni. Jej choreografia trafia w formie krótkiego video…
CZYTAJ
dlaczego Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Dlaczego Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Czy wiesz, że… Twoja konkurencja nie śpi i każdego dnia myśli, co zrobić, żeby Cię wyprzedzić?…
CZYTAJ

WIĘCEJ NASZYCH ARTYKUŁÓW

ZOBACZ WSZYSTKO

Zostaw Komentarz