Strategia komunikacji marki

  • 2022-11-24

Czy zwracałeś kiedyś uwagę na to, w jaki sposób komunikujesz się z poszczególnymi osobami? Jak na te same tematy rozmawiasz ze współpracownikami, jak z inwestorami, a jak z bliskimi na polu prywatnym? Jakich używasz słów? Czy z każdym rozmawiasz z takimi samymi emocjami? Zapewne w każdym z tych (czy innych) przypadków chcesz, żeby dane osoby postrzegały Cię w jakiś określony sposób i przypisywały Ci określone cechy. Dokładnie tak samo jest z Twoją marką – każdy Twój post w social mediach, każda Twoja reklama, każdy Twój artykuł na blogu jest komunikatem i świadczy o Twojej firmie. Przekaz ten powinien być dopasowany do jej charakteru oraz do Twoich klientów. Jeśli zależy Ci na rozwijaniu swojego biznesu i dotarciu do interesującej Cię grupy docelowej – zdecydowanie potrzebna Ci jest skuteczna strategia komunikacji marki. Przygotowanie jej to proces, przez który chcielibyśmy Cię przeprowadzić.

Czym jest strategia komunikacji marki?

Strategia komunikacji marki jest swego rodzaju przewodnikiem zawierającym zbiór zasad i działań, które dadzą Ci kompletne informacje o tym, w jaki sposób Twoja marka powinna się komunikować z otoczeniem. Z jej pomocą skutecznie dotrzesz do klientów, a także wzbudzisz ich sympatię i zaufanie. Dzięki niej łatwiej Ci będzie osiągnąć zamierzone cele, ponieważ taka koncepcja stanowi podwaliny pod wszelkie działania promocyjne i wizerunkowe, które prowadzisz lub w przyszłości będziesz prowadził.

Co powinna zawierać dobra strategia komunikacji marki?

Właściwie na to pytanie nie ma w 100% jednoznacznej odpowiedzi. Wiele bowiem zależy od charakteru branży, w której działasz oraz od tego, kim są Twoi klienci. Są jednak takie punkty, które powinny się znaleźć w każdej koncepcji. Można je podzielić na trzy odrębne, lecz powiązane ze sobą części – analityczną, kreatywną i planistyczną.

Część analityczna. Analiza marki i jej otoczenia

Ten punkt dotyczy wszystkiego, co związane jest bezpośrednio z Twoją firmą i jej otoczeniem biznesowym. Musisz odpowiedzieć sobie na pytania, jaka jest Twoja marka, jak działa, jakie są jej mocne, a jakie słabe strony. Postaraj się wskazać jej kluczowe wartości i nadać jej tożsamość, która odróżni ją od Twojej konkurencji. W tym miejscu warto, byś określił misję, jaka przyświeca Twoim działaniom oraz wizję na przyszłość, za którą chcesz podążać.

Istotne jest również przeanalizowanie Twojej konkurencji – jej zachowań, działań marketingowych, wizerunku i komunikacji. Jeśli chcesz ją wyprzedzić, musisz wiedzieć, z czym się mierzysz i w jaki sposób się wyróżnić.

Niejednokrotnie podkreślaliśmy też, jak ważne jest sprecyzowanie grupy docelowej. To fundament każdej kampanii reklamowej. Żeby pozyskać klientów, musisz wiedzieć, kim oni są.

Analiza marki i jej otoczenia tak naprawdę jest częścią strategii marketingowej, o której pisaliśmy już wcześniej w artykule Etapy tworzenia strategii marketingowej.

Idea marki. Część kreatywna

Koncept kreatywny jest kolejną częścią strategii komunikacji marki i, w wielkim skrócie, polega na znalezieniu motywu przewodniego dla komunikacji. To nic innego, jak główny przekaz marki, jej obietnica ubrana w atrakcyjną i charakterystyczną narrację. Ważne jest wcześniejsze rozpoznanie problemu potencjalnego klienta. Mowa tu niekoniecznie o potrzebach, jakie marka mogłaby zaspokoić. Twój przekaz równie dobrze mógłby wpasować się w ukryte pragnienia i emocje Twojej grupy docelowej. Nie jest to łatwe zadanie, ale kluczowe, aby Twoja komunikacja była skuteczna. To właśnie dlatego wciąż powtarzamy, że musisz się skupić na określeniu swojej grupy odbiorców. Pisaliśmy już o tym w jednym z naszych pierwszych artykułów -> Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Jak i gdzie się reklamować?

Język, styl i forma

Jeśli już wiesz, do kogo kierujesz przekaz, następnym krokiem jest ustalenie języka i stylu komunikacji, czyli wytycznych odnośnie m.in. tonu wypowiedzi i doboru słów. Strategia komunikacji marki jest pomysłem na dialog z klientami. Punktem wyjścia może być ułożenie zgrabnego sloganu, który w kilku słowach przedstawi myśl przewodnią Twojej marki. Wpłynie on na rozpoznawalność i czytelność wśród odbiorców.

Część kreatywna, poza stylem komunikacji, może zawierać również wizualne inspiracje, pomysły na uwiarygodnienie obietnicy marki, a nawet szkice kampanii reklamowych. To doskonały moment na puszczenie wodzy fantazji. Pamiętaj, że konsumenci lubią być zaskakiwani, ale muszą wiedzieć od początku do końca, jaka marka i w jakim celu się z nimi komunikuje. Masz kilka sekund na to, by zwrócić ich uwagę.

W tym wszystkim ważna jest też forma przekazu. Przemyśl, czy to będą publikacje tekstowe, ciekawe infografiki, zdjęcia czy może video. Oczywiście nie musisz się ograniczać do jednej formy – możesz je dowolnie miksować.

Content

Wiedząc, do kogo chcesz mówić i w jaki sposób to robić, ustal, co chcesz powiedzieć. Zastanów się, jakie treści będziesz publikował. Warto urozmaicić przekaz. Nie mów wyłącznie o sobie – Twoi klienci wolą słuchać o tym, jak możesz im pomóc, co dla nich zrobić. Lubią ciekawostki i inspiracje. Bardziej trafiają do nich emocjonalne przekazy niż suche fakty. Weź to pod uwagę w planowaniu swojej koncepcji komunikacji.

Plan działań – narzędzia i kanały komunikacji

Mając już wszelkie informacje (dane z analizy Twojej firmy i jej otoczenia biznesowego, grupę odbiorców, ustalony sposób komunikacji z nimi) możesz przejść do kolejnej, niełatwej części – planowania działań. Zastanów się, na jakich kanałach powinieneś być widoczny, jakimi treściami się komunikować i jak to wszystko rozłożyć w czasie. Ten etap to praca z kalendarzem. Stwórz harmonogram publikacji, który uwzględnia choćby orientacyjne daty. Rozpisz sobie content, dobierz odpowiednie grafiki, video czy inne formy przekazu, ustal dni, w których mają zostać opublikowane i na jakich kanałach. Do wyboru masz szeroki wachlarz – stronę internetową (naszym zdaniem must have!) oraz platformy społecznościowe (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Tik Tok itd.). Ważne, by Twoje publikacje był częste i regularne. A jeśli czujesz, że nie ogarniesz tego sam – Agencja Marketingowa Antidotum służy Ci pomocą!

Strategia komunikacji marki – podsumowanie

Nie działaj po omacku. Chaos i błędne decyzje z niego wynikające mogą Twoją firmę wiele kosztować. Poświęć więcej czasu na stworzenie odpowiedniej strategii komunikacji już na tym etapie, a pozwoli Ci to zaoszczędzić czas i budżet na nietrafione kampanie w przyszłości! Dobrze opracowana strategia komunikacji sprawi, że nie będziesz musiał się zastanawiać, „ o czym dziś napisać”. Pamiętaj tylko, że zarówno dobór kanałów, jak i sam przekaz powinny pasować do Twojej branży i Twoich klientów.

Merytorycznie o marketingu

Marketing nas kręci. Lubimy też o nim pisać, dlatego robimy to często. Zaglądaj na naszego bloga - znajdziesz tu ciekawostki, sztuczki i nowości w marketingu.

Więcej naszych artykułów

ZOBACZ WSZYSTKO
5 błędów w reklamie

5 najczęściej popełnianych błędów w reklamie na Facebooku

Prowadzisz biznes, aktywnie działasz w social mediach, ale wciąż nie zainwestowałeś w płatne kampanie i chcesz…
CZYTAJ
jak tworzyć ciekawe i angażujące treści

Jak tworzyć ciekawe i angażujące treści na media społecznościowe?

Chciałbyś, aby Twoi odbiorcy chętnie do Ciebie zaglądali i klikali w Twoje publikacje? Musisz ich zainteresować!…
CZYTAJ
czym jest viral

Czym jest viral i co Ci może dać?

Wednesday Adams tańczy na balu w długiej czarnej sukni. Jej choreografia trafia w formie krótkiego video…
CZYTAJ
dlaczego Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Dlaczego Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Czy wiesz, że… Twoja konkurencja nie śpi i każdego dnia myśli, co zrobić, żeby Cię wyprzedzić?…
CZYTAJ

WIĘCEJ NASZYCH ARTYKUŁÓW

ZOBACZ WSZYSTKO

Zostaw Komentarz