Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Jak i gdzie się reklamować?
- 2022-10-06

Założyłeś firmę i wiesz już, jakie produkty bądź usługi będziesz sprzedawał. Wynająłeś lokal i znalazłeś dobre biuro rachunkowe. Usiadłeś przy biurku i zacząłeś się zastanawiać, jak teraz pozyskać klientów? W takim razie ten poradnik początkującego przedsiębiorcy jest dla Ciebie! Dowiesz się z niego, jak i gdzie się reklamować, żeby się wyróżnić.
Identyfikacja wizualna
Każdy szanujący się przedsiębiorca swoje działania marketingowe powinien zacząć od identyfikacji wizualnej. Stworzenie logo marki i spójnych materiałów graficznych jest bardzo ważne, ponieważ to one będą kreować Twój wizerunek na zewnątrz. W dzisiejszym świecie ludzie mają ogromne możliwości wyboru, mając jednocześnie coraz mniej czasu na przebieranie w gąszczu ofert. Identyfikacja wizualna jest niczym innym, jak ubraniem dla Twojej marki. Może nie tylko wyróżnić Cię wśród Twojej konkurencji. Dzięki niej Twoi klienci dowiedzą się, kim jesteś, jaki jesteś i jak się zachowujesz. Mogą się z Twoją marką utożsamiać i być wobec niej lojalni. Widząc konkretny znak graficzny, zestawienie kolorów itd. od razu wiedzą, że mają do czynienia właśnie z Tobą. Dlatego tak ważna jest spójność w tym kontekście.
Określ swoją grupę docelową
Jednym z Twoich pierwszych kroków w biznesie powinno być określenie grupy odbiorców swoich produktów czy usług. Na co należy zwrócić uwagę? Przede wszystkim spójrz na to, co oferujesz i dla kogo. Jeśli proponujesz makijaże okolicznościowe – Twoimi odbiorcami nie będą przecież mężczyźni. Jeśli natomiast prowadzisz usługi barberskie – z pewnością nie będziesz kierował swojej reklamy do kobiet. Może się okazać, że Twoimi klientami będą i kobiety, i mężczyźni, jak w przypadku sklepu spożywczego (choć i tutaj możemy polemizować, kto częściej robi zakupy 😉).
Oczywiście płeć jest tylko jednym z kryteriów, które należy ustalić. Kolejnymi są przedział wiekowy i lokalizacja. Zastanów się, czy Twoje produkty/usługi są kierowane tylko do grupy lokalnej. A może jest szansa, by dotrzeć z nimi do różnych rejonów Polski?
Wymienione powyżej czynniki to tylko niewielka część, ale będąca podstawą do tego, by spośród 38 mln ludzi w naszym kraju trafić do tych, którzy skorzystają z Twoich usług bądź kupią Twoje produkty. Dzisiejsze narzędzia marketingowe pozwalają na jeszcze dokładniejsze określenie grupy docelowej, wybranie takich cech, zainteresowań i zachowań, które są charakterystyczne dla naszego idealnego klienta.
Wiedząc, kto jest Twoim odbiorcą, będziesz mógł z łatwością określić, jak i gdzie się reklamować.
Grupa docelowa – dlaczego jej określenie jest ważne?
Dokładne określenie Twojej grupy docelowej pomoże Ci ustalić, jakie są potrzeby, oczekiwania i możliwości finansowe Twoich klientów. Musisz pamiętać, że w zależności od wieku, płci czy nawet miejsca zamieszkania czynniki te mogą się różnić. Właściwe ich rozpoznanie umożliwi Ci skonstruowanie strategii marketingowej tak, by była ona efektywna.
Jeśli już wiesz, kim jest Twój klient – to połowa sukcesu. Jego określenie sprawia bowiem wiele trudności większości przedsiębiorców. Niestety ten etap tworzenia strategii marketingowej jest też często pomijany – czasem bardziej, niekiedy mniej świadomie. Jednak możesz mieć pewność, że zawsze odbije się to głośnym echem na Twojej marce i może Cię kosztować duże straty finansowe, o czasie nie wspominając.
Określiłem już grupę docelową. Jak i gdzie się reklamować?
Jako agencja digitalowa z pełną stanowczością odpowiemy: w internecie! Rozwój technologii i długotrwająca pandemia sprawiły, że najlepiej rozwinęły się biznesy, które przeniosły swoje działania marketingowe do sieci. Oczywiście nie chodzi nam o to, by teraz zwijać wszystko, co jest reklamą typu outdoor. Jesteśmy zdania, że połączenie obu form zwiększy Twoje szanse na sukces. Ale jesteśmy specjalistami od marketingu internetowego i na tym aspekcie się głównie skupimy.
Zanim jednak podpowiemy Ci, gdzie możesz się reklamować, musimy wspomnieć, że sama ta wiedza nie wystarczy.
Pewnie teraz pomyślałeś: Ale jak to!? Przecież po to o tym czytam!
Nie wystarczy wiedzieć, gdzie się reklamować. Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania powinieneś stworzyć odpowiednią strategię marketingową. Bez niej ani rusz! Wszystkie Twoje działania powinny być dobrze przemyślane i odpowiednio zaplanowane. Inaczej nie będą tak skuteczne, jakbyś tego oczekiwał i mogą spowodować straty finansowe… Dlatego zawsze powtarzamy, że takie rzeczy lepiej powierzyć specjalistom, którzy się na tym znają. W Antidotum tworzymy strategię szytą na miarę marki, z którą podejmujemy współpracę. Nie używamy gotowców. Nie korzystamy z szablonów. Dokładnie analizujemy każdy ruch, by mieć pewność, że to, co robimy, zadziała. Ale załóżmy, że zanim się do nas odezwiesz, chcesz spróbować swoich sił… Od czego zacząć?
Strona internetowa – pierwszy krok do pokazania się klientom
Rozwój internetu sprawił, że jest to pierwsze miejsce, w którym klient weryfikuje Twoją firmę i ofertę. To na podstawie umieszczonych na niej zdjęć i opisów produktów czy usług najczęściej padają decyzje zakupowe.
Ważne jest jednak, by strona internetowa była intuicyjna, żeby klient nie miał kłopotu z poruszaniem się po niej i mógł z łatwością odnaleźć interesujące go informacje. Istotny jest również czas jej ładowania – z natury jesteśmy istotami mało cierpliwymi, więc jeśli Twoja strona będzie się wolno odpalała, klient szybko z niej zrezygnuje i poszuka pomocy u Twojej konkurencji. W tworzeniu stron internetowych ważnych jest jeszcze sporo innych aspektów, takich jak SEO, pozycjonowanie, optymalizacja, content marketing, wygląd itd.
Kanały social media – warto czy nie warto?
Jak to się mówi: „nie ma Cię w social mediach – nie istniejesz”. Trudno z tym polemizować. Dziś większość Twoich klientów ma Facebooka, wiele z tych osób również Instagrama, niektórzy Linkedina. To są trzy najbardziej znane portale mediów społecznościowych, ale warto pamiętać również o innych, takich jak np. Pinterest, Tik Tok czy YouTube. To, które z nich powinieneś wykorzystać w swoich działaniach marketingowych, zależy od rodzaju Twojej działalności i… Twojej grupy docelowej. To właśnie dlatego tak ważne jest jej określenie na samym początku.
Powyższe kanały ułatwiają komunikację z klientami, umożliwiają też „łatwe” i wygodne promowanie firmy w sieci. Na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że ich prowadzenie to bułka z masłem. W rzeczywistości jednak każda publikacja powinna być odpowiednio przygotowana pod kątem graficznym i copywriterskim. Ponadto osoby, które nie znają możliwości poszczególnych kanałów – nie wykorzystają w pełni ich potencjału. Często podejmują też błędne decyzje, które obniżają efektywność działań, generując przy tym dodatkowe koszty. Należy się więc zastanowić, czy warto ryzykować, czy może jednak zlecić prowadzenie social mediów doświadczonej agencji, która stworzy skuteczny plan. Jeśli zależy Ci na tym, by media społecznościowe Twojej marki były prowadzone rzetelnie – mamy na to Antidotum. Zajrzyj do naszej oferty i dowiedz się więcej.
E-mail marketing nadal na czasie
E-mail marketing jest jednym z najstarszych, ale wciąż najskuteczniejszych sposobów dotarcia do klientów, przynoszącym najlepsze zwroty z inwestycji (ROI). Zwiększa sprzedaż i lojalność wobec marki oraz skutecznie angażuje odbiorców. Umożliwia zautomatyzowany remarketing informujący np. o aktualnych promocjach. Za jego pomocą możesz wysyłać klientom obecnym i potencjalnym wartościowy newsletter, natomiast ankiety dostarczą Ci cenne informacje. E-mail marketing, w połączeniu z innymi technikami pozyskiwania klientów, pomoże Ci zbudować spójny, pozytywny wizerunek Twojej marki i długotrwałe relacje z Twoimi klientami.
Podsumowanie
Wiesz już, że działania marketingowe powinieneś zacząć od stworzenia identyfikacji wizualnej i określenia swojej grupy docelowej. Podpowiedzieliśmy Ci też, gdzie możesz się reklamować. Pamiętaj jednak, że każdy kanał promocji daje wiele możliwości i narzędzi marketingowych, których nie mogliśmy opisać w tym jednym artykule. Aby skutecznie promować swoją firmę w sieci, musisz wiedzieć więcej o SEO, pozycjonowaniu, optymalizacji strony, content marketingu, Adsach itd. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jako przedsiębiorca masz na głowie wiele ważnych spraw związanych z funkcjonowaniem Twojej firmy, co ogranicza czas, który mógłbyś poświęcić na wgłębianie się w zagadnienia związane z marketingiem i sam marketing. To właśnie dlatego powstało Antidotum – agencja, która łączy Twoje potrzeby z doświadczeniem swoich specjalistów, w efekcie czego powstaje coś wyjątkowego – Twoja marka widoczna w sieci.
Pingback: 5 najczęściej popełnianych błędów w reklamie na Facebooku - Antidotum