Jak wybrać agencję marketingową?

  • 2022-10-27

Zależy Ci na zbudowaniu wizerunku firmy, zwiększeniu zaufania i lojalności Twoich klientów, a w efekcie – sprzedaży, ale nie wiesz, jak to zrobić lub nie masz czasu, by się tym zająć. Zdecydowałeś więc, że zatrudnisz firmę, aby to ona ogarnęła Twój marketing, a Ty mógł się skupić na rozwijaniu swojego biznesu. Ale jak wybrać agencję marketingową, by pomogła Ci osiągnąć sukces? Sprawdź, co musisz wiedzieć, zanim podejmiesz decyzję.

Najlepsza agencja marketingowa. Na co zwrócić uwagę?

Czynników, o których musisz pamiętać wybierając agencję marketingową, jest kilka. Dzięki nim łatwiej Ci będzie podjąć decyzję, a oprócz tego istnieje duże prawdopodobieństwo, że wybierzesz dobrze.

Personalne podejście

To, co jest niezwykle istotne i czym powinna się kierować każda szanująca się agencja marketingowa, to personalne podejście do każdego klienta. Co to oznacza w praktyce?

Po pierwsze – kontakt

Jeżeli Twoja współpraca z agencją ma iść jak z płatka – dobry i częsty kontakt to must have. Już podczas pierwszej rozmowy możesz ocenić, czy między Tobą a rozmówcami jest „flow” i czy rozumiesz ich język. I nie chodzi tu o język mowy, a o to, czy używają dużo niezrozumiałych dla Ciebie słów branżowych. Jeśli tak – możesz być pewny, że tak będzie wyglądał Wasz każdy kontakt. Czy to źle? Niekoniecznie, ale jeśli nie masz wiedzy marketingowej i nie znasz wielu pojęć, może być to dla Ciebie kłopotliwe i drażniące.

Po drugie – brief i strategia marketingowa

Jeśli dana agencja nie poprosi Cię o wypełnienie briefu – nie łudź się, że jej działania będą efektywne. W briefie powinny być zawarte konkretne pytania dotyczące Twojej działalności, grupy docelowej, dotychczasowych działań marketingowych i konkurencji. Sprawdź dla przykładu, jak wygląda brief Antidotum.  Tylko dokładnie wypełniony formularz i dogłębne poznanie Twojej firmy (i jej konkurencji!) oraz potrzeb gwarantuje skuteczne działania marketingowe! Aby to było możliwe – konieczne jest stworzenie strategii marketingowej szytej na miarę Twojej marki. Dlaczego? Ponieważ to, co się sprawdzi dla innej branży, niekoniecznie sprawdzi się u Ciebie.

Po trzecie – komunikacja

Najlepsze agencje marketingowe wyróżniają się nie tylko efektywnymi działaniami reklamowymi, ale także sprawną komunikacją z klientem. Raport raz w miesiącu to za mało, by być na bieżąco. Powinieneś być informowany o tym, jakie zadania są wdrażane, jak będzie wyglądał ich przebieg i jaki efekt mają przynieść.

Poznaj zespół agencji marketingowej

Sercem każdej firmy jest jej zespół i wie o tym każdy przedsiębiorca. Nie inaczej jest w przypadku agencji marketingowych! Zanim dokonasz wyboru – poznaj ludzi, którzy ją tworzą i dowiedz się, jakie mają specjalizacje. Dobra agencja, pewna swojej wartości, powinna udostępnić informacje o swoim teamie na stronie internetowej, tak, jak to zrobiliśmy my – Agencja Marketingowa Antidotum. Dzięki temu możesz sprawdzić, jakie umiejętności posiada zespół i upewnić się, że zajmie się Twoim marketingiem, jak należy.

Spectrum usług i narzędzi marketingowych

Sprawdź, co może dla Ciebie zrobić dana agencja. Warto bowiem, by wszystkie Twoje działania marketingowe były „w rękach” jednego podmiotu, aniżeli rozproszone po kilku firmach. Aby Twoja marka była widoczna i wzbudzała zaufanie, agencja powinna pracować nad tym w wielu formach i kilkoma kanałami. Dla przykładu: Antidotum oferuje m.in. szereg usług z zakresu marketingu internetowego – od prowadzenia mediów społecznościowych, aż po kampanie reklamowe (Google Ads i Facebook Ads).

Drugą sprawą są narzędzia, jakich agencja używa w swoich działaniach marketingowych. W Antidotum śledzimy nowe trendy i wciąż poszukujemy nowych rozwiązań, które wzniosą marketing naszych klientów na wyższy poziom. I, co ważne, korzystamy z nich rozsądnie.

Pamiętaj jednak, że najważniejsza jest odpowiednia strategia marketingowa opracowana na podstawie Twojego briefu i jego analizy. Możliwości agencji nie oznaczają więc, że wszystkie kanały i narzędzia zostaną wykorzystane dla Twojej firmy, każda bowiem branża rządzi się swoimi prawami i jest dedykowana odpowiedniej grupie odbiorców.

Spójność na wszystkich kanałach promocji firmy – warto o nią zadbać!

Spójność jest jednym z ważniejszych elementów dobrej strategii marketingowej. O co chodzi? W dużym skrócie m.in. o identyfikację wizualną – oprawę graficzną taką samą na wszystkich kanałach mediów społecznościowych, stronie internetowej i innych materiałach reklamowych, a także spójne treści oraz komunikacja z klientami itd.

Dlaczego spójność jest ważna? Dzięki niej klient nie będzie miał wątpliwości, że ma do czynienia właśnie z Twoją firmą niezależnie od tego, gdzie zobaczy reklamę. Spójność buduje pozytywny wizerunek i wzmacnia zaufanie do marki. Jeśli już podczas reaserchu zobaczysz, że dana agencja na każdym kanale komunikuje coś innego – raczej nie jest dobrą i doświadczoną agencją.

Szewc bez butów chodzi?

Przed dokonaniem wyboru zorientuj się, czy dana firma promuje własną markę i czy robi to umiejętnie. Odpowiedz sobie na pytania:

Czy daną agencję marketingową znalazłeś z łatwością?

Jak wygląda jej strona internetowa? Jest czytelna i przejrzysta, czy może wręcz przeciwnie – trudno znaleźć na niej ważne informacje?

Czy sama korzysta z możliwości marketingowych? Czy prowadzi swoje kanały social media? I czy robi to w interesujący Ciebie sposób?

Czy jej komunikacja na wszystkich kanałach jest spójna?

Jeśli potrafi zadbać o swój marketing – z pewnością zadba również o Twój!

Przejrzyste warunki współpracy i raportowanie

Ten punkt, choć nie pojawia się na początku artykułu, jest bardzo istotny. Od niego wiele zależy. Zanim więc zdecydujesz się na konkretną firmę, poznaj warunki Waszej współpracy. Każdy paragraf powinien być dla Ciebie przejrzysty i zrozumiały. Musisz wiedzieć, jaki będzie zakres obowiązków agencji (czytaj: jakie usługi będą wliczone w cenę, a jakie liczone dodatkowo) oraz co z prawami autorskimi i majątkowymi tekstów i projektów, które dla Ciebie przygotuje.

Upewnij się też, że firma będzie Ci wysyłała czytelne raporty z przeprowadzonych działań marketingowych i na tej podstawie będziesz się z nią rozliczał. Nie dopuść do sytuacji, że płacisz i nie wiesz, za co. Raporty powinny być dla Ciebie w pełni zrozumiałe, same liczby obrazujące np. CTR czy ROI mogą Ci za wiele nie powiedzieć. Każda agencja ma swoje mierniki skuteczności, w Antidotum korzystamy m.in. z Google Analytics, Google Search Console i wielu innych, które zależą od zakresu naszych prac.

Jak wybrać agencję marketingową? Podsumowanie

Wiesz już, na jakie aspekty powinieneś zwrócić uwagę, gdy wybierasz agencję marketingową. Wszystkie te elementy przełożą się na skuteczność działań marketingowych Twojej firmy oraz Twoje zadowolenie ze współpracy. Jest to ważne również z punktu widzenia ekonomicznego – wybierając dobrą agencję „nie przepalisz” budżetu na nieefektywne kampanie, oszczędzając przy okazji czas. Im bardziej celowa będzie Twoja strategia marketingowa, tym szybciej zaczniesz dzięki niej zarabiać.

Merytorycznie o marketingu

Marketing nas kręci. Lubimy też o nim pisać, dlatego robimy to często. Zaglądaj na naszego bloga - znajdziesz tu ciekawostki, sztuczki i nowości w marketingu.

Więcej naszych artykułów

ZOBACZ WSZYSTKO
5 błędów w reklamie

5 najczęściej popełnianych błędów w reklamie na Facebooku

Prowadzisz biznes, aktywnie działasz w social mediach, ale wciąż nie zainwestowałeś w płatne kampanie i chcesz…
CZYTAJ
jak tworzyć ciekawe i angażujące treści

Jak tworzyć ciekawe i angażujące treści na media społecznościowe?

Chciałbyś, aby Twoi odbiorcy chętnie do Ciebie zaglądali i klikali w Twoje publikacje? Musisz ich zainteresować!…
CZYTAJ
czym jest viral

Czym jest viral i co Ci może dać?

Wednesday Adams tańczy na balu w długiej czarnej sukni. Jej choreografia trafia w formie krótkiego video…
CZYTAJ
dlaczego Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Dlaczego Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Czy wiesz, że… Twoja konkurencja nie śpi i każdego dnia myśli, co zrobić, żeby Cię wyprzedzić?…
CZYTAJ

WIĘCEJ NASZYCH ARTYKUŁÓW

ZOBACZ WSZYSTKO

Zostaw Komentarz