Etapy tworzenia strategii marketingowej

  • 2022-11-10

Strategia marketingowa jest nieodłącznym elementem budowania przewagi nad konkurencją i podstawą do rozwoju firmy. O tym, czym ona dokładnie jest i dlaczego tak ważne jest jej opracowanie, pisaliśmy w artykule Strategia marketingowa – czym jest i dlaczego jej potrzebujesz? Etapy tworzenia strategii marketingowej są kluczowe, ponieważ uświadomią Ci, że nie da się jej opracować w jeden dzień. To żmudna i wymagająca zaangażowania praca, ale konieczna, żeby Twój biznes był zauważalny i przynosił oczekiwane efekty.

Etap pierwszy tworzenia strategii marketingowej: analityczny

Ten etap jest bardzo ważny, gdyż pozwala zrozumieć, w jakim miejscu jest Twoja firma, jakie jest jej otoczenie biznesowe, co robi konkurencja i jakimi kanałami komunikuje się z klientami. Zanim rozpoczniemy ustalenie konkretnych działań, najpierw musimy zebrać wszelkie dane i je dokładnie przeanalizować. Aby to ułatwić, pomocne będzie wypełnienie briefu, od którego powinna się zacząć każda współpraca z agencją marketingową.

Analiza wewnętrzna

Analiza wewnętrzna dotyczy samej firmy. W tym momencie ważne jest ustalenie celów biznesowych przedsiębiorstwa oraz jego zasobów ludzkich i finansowych. Warto się też zastanowić nad misją i wizją firmy oraz zrobić analizę SWOT, czyli określić mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia, aby wiedzieć, na czym oprzeć przekaz marketingowy. Istotne są również dotychczasowe działania marketingowe, żebyśmy mogli ocenić ich efekty i sprawdzić, co ewentualnie nie zadziałało wcześniej.  

Analiza zewnętrzna

Analiza zewnętrzna polega na zbadaniu potencjału i potrzeb rynku, a także problemów i marzeń grupy docelowej. To również audyt działań marketingowych i analiza komunikacji marketingowej konkurencji. Pozwoli nam to ustalić, jak działają Twoi konkurenci i co zrobić, by wyróżnić Twoją markę na jej tle. Nie bez znaczenia jest też otoczenie ekonomiczne, demograficzne, technologiczne czy społeczno-kulturalne. Te wszystkie czynniki należy dokładnie przeanalizować i wziąć pod uwagę podczas opracowywania strategii marketingowej.

Grupa docelowa

Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania marketingowe, koniecznie musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoje komunikaty. W innym wypadku nie dotrzesz do swoich potencjalnych klientów, tracąc czas na nietrafione reklamy i przepalając budżet. Jest to więc zdecydowanie najważniejsze zadanie na tym etapie tworzenia strategii marketingowej. Jeśli pominiesz ten element – reszta Twoich działań, choćby była świetnie przygotowana, nie będzie miała sensu.

Co należy ustalić? Przede wszystkim określ profil Twoich odbiorców (płeć, wiek, lokalizacja itp.). Musisz też przewidzieć zachowania konsumentów, wiedzieć, czego mogą poszukiwać i w jaki sposób, jakie są ich potrzeby, jakie oczekiwania i jakie marzenia. Jednym słowem – musisz wiedzieć, jakie są ich mechanizmy decyzyjne. Pozwoli Ci to skuteczniej tworzyć komunikaty, dzięki którym zachęcisz ich do skorzystania z Twoich usług czy kupna Twoich produktów.

Etap drugi tworzenia strategii marketingowej: strategiczny

Etap strategiczny jest kluczowy w tworzeniu strategii marketingowej, ponieważ wyznacza marce kierunek na najbliższe lata i definiuje oczekiwany wizerunek marki wśród jej grupy docelowej.

Pozycjonowanie marki

Pozycjonowanie jest niczym innym jak projektowaniem wizerunku marki i jej oferty usługowej czy produktowej. Powinieneś zaproponować swoim klientom taką propozycję wartości, taki powód, żeby był dla nich korzystniejszy, a nie konkurencyjny.

W tym punkcie chodzi o nic innego, jak o Twoją pozycję wśród Twoich głównych konkurentów. Musisz określić, co Cię wyróżnia na ich tle, jaką masz przewagę, w czym jesteś lepszy, ale też w czym słabszy od Twojej konkurencji. Gdy już to zrobisz, musisz określić swój cel marketingowy – co chcesz osiągnąć, w jakim czasie i w jaki sposób.

Cele działań marketingowych

Aby Twoje działania marketingowe osiągnęły zamierzone efekty musisz wiedzieć, w którym kierunku płynąć, czyli ustalić cele marketingowe. Może to być jeden cel, a możesz określić ich sobie kilka. Dotyczyć mogą one na przykład:

  • zwiększenia sprzedaży,
  • dotarcia do możliwie największej liczby odbiorców,
  • zbudowania i utrwalenia wizerunku marki,
  • zwiększenia jej świadomości,
  • zwiększenia zaangażowania grupy docelowej i zachęcenie do konkretnego działania (np. przejścia na stronę internetową),
  • pozyskania nowych klientów.

Etap trzeci tworzenia strategii marketingowej: komunikacyjny

Na tym etapie określamy, w jaki sposób i gdzie marka ma się komunikować z klientami, by zrealizować zamierzone cele. Jego opracowanie wymaga jednak odpowiedniego przygotowania – przede wszystkim opracowania poprzednich etapów.

Jednym słowem – etap komunikacyjny to ustalenie planu działania i… działanie.

Plan marketingowy

Plan marketingowy, choć często mylony ze strategią marketingową, jest po prostu jej częścią. Opiera się on na przygotowaniu wytycznych komunikacyjnych dla marki dotyczących m.in. stylu, lingwistyki, komunikacji wizualnej czy ewentualnych sloganów i haseł.

Dobry plan marketingowy zawiera:

  • Lejek sprzedażowy, czyli, krótko mówiąc, drogę konsumenta.
  • Możliwe scenariusze pozyskiwania klientów.
  • KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które przedstawiają przewidywane wyniki przy realizacji strategii i planu.
  • Harmonogram działań marketingowych wraz z konkretnymi zadaniami.

Wybrane dla danej marki kanały komunikacji –  własne oraz obce.

Kanały komunikacji

Jest to kolejny bardzo ważny punkt tworzenia strategii marketingowej. Aby trafnie dobrać kanały komunikacji oraz miejsca, w których pojawi się przekaz marketingowy Twojej marki, musisz wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć. To kolejny powód, dla którego powinieneś mieć określoną grupę docelową. Znając ich upodobania i sposoby na spędzanie czasu wolnego, możesz łatwo wywnioskować, na jakiej platformie społecznościowej najczęściej i najwięcej przebywają.

Kanały komunikacji można podzielić na:

  • Kanały własne, czyli wszystkie kanały, nad którymi masz kontrolę. Zaliczymy do nich stronę internetową, newsletter, media społecznościowe (Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn itd.), e-mail marketing.
  • Kanały obce, czyli te, nad którymi nie masz całkowitej kontroli ani wpływu na zasięg publikowanych treści. Należeć do nich będą na przykład fora i portale ogłoszeniowe, aplikacje internetowe czy media społecznościowe innych osób/ firm, które dzielą się Twoimi treściami.

Oczywiście obie te kategorie dotyczą działań w internecie, ale nie należy zapominać o tych poza internetem, takich jak publikacje w czasopismach, reklamy outdoorowe, telewizyjne czy radiowe.

Strategia marketingowa – podsumowanie

Działania marketingowe z pewnością przyniosą Twojej firmie wiele korzyści. Są skutecznym narzędziem sprzedaży i budowania wizerunku marki, muszą być jednak przeprowadzone według dobrze opracowanej i przemyślanej strategii marketingowej. Jeśli obawiasz się, że nie zdołasz stworzyć jej sam, nie masz na to czasu lub brakuje Ci praktycznej wiedzy w tym zakresie – nasza Agencja Marketingowa Antidotum jest do Twojej dyspozycji.

Merytorycznie o marketingu

Marketing nas kręci. Lubimy też o nim pisać, dlatego robimy to często. Zaglądaj na naszego bloga - znajdziesz tu ciekawostki, sztuczki i nowości w marketingu.

Więcej naszych artykułów

ZOBACZ WSZYSTKO
5 błędów w reklamie

5 najczęściej popełnianych błędów w reklamie na Facebooku

Prowadzisz biznes, aktywnie działasz w social mediach, ale wciąż nie zainwestowałeś w płatne kampanie i chcesz…
CZYTAJ
jak tworzyć ciekawe i angażujące treści

Jak tworzyć ciekawe i angażujące treści na media społecznościowe?

Chciałbyś, aby Twoi odbiorcy chętnie do Ciebie zaglądali i klikali w Twoje publikacje? Musisz ich zainteresować!…
CZYTAJ
czym jest viral

Czym jest viral i co Ci może dać?

Wednesday Adams tańczy na balu w długiej czarnej sukni. Jej choreografia trafia w formie krótkiego video…
CZYTAJ
dlaczego Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Dlaczego Twoja firma potrzebuje strony internetowej?

Czy wiesz, że… Twoja konkurencja nie śpi i każdego dnia myśli, co zrobić, żeby Cię wyprzedzić?…
CZYTAJ

WIĘCEJ NASZYCH ARTYKUŁÓW

ZOBACZ WSZYSTKO

Zostaw Komentarz